You are hereXerrada d'Anna Mascaró "Educar-nos per educar"

Xerrada d'Anna Mascaró "Educar-nos per educar"


By ampaadm - Posted on 13 Març 2012

El passat 21 de febrer L'AMPA va organitzar una xerrada amb el títol de "Educar-nos per educar" que va anar a càrrec de l'Anna Mascaró.

Hi ha moltes maneres de veure la vida; podem creure que és un problema a resoldre però també podem viure-la com una aventura a descobrir. Ens podem sentir amb dret a tenir-ho tot perquè som uns bons professionals i treballem molt, i a partir d'aquí tot el món ha de girar al voltant nostre, o podem donar gràcies, cada dia, pels milions de coses bones que tenim com ara: viure en un país del primer món, tenir una llar confortable, poder menjar cada dia, ... i, a sobre, tenir amb nosaltres unes persones meravelloses a qui poder acompanyar en aquesta aventura que és realment la vida; els nostres fills.

De quina manera preferim veure la vida? Com veiem els vostres fills? Reconeixem tot el bo que hi ha en ells o bé només hi sabem veure el que, segons nosaltres, els manca? Els veiem com éssers meravellosos o bé només hi sabem veure els defectes? Això em recorda les crítiques cap els seus fills que fan alguns dels meus amics. En aquestes crítiques no hi reconec els nens que jo veig; us prometo que per a mi són nens fantàstics i em pregunto què els passa als seus pares que no ho saben veure! No és que no tinguin defectes, en tenen com en tenim tots, però, perquè veiem tant el dolent i tant poc el bó? De què tenim por? Hem de tenir en compte que la percepció que tenim dels demés diu sempre més de nosaltres mateixos que no pas dels altres.

Aleshores, què podem fer per veure millor els nostres fills? Doncs, entre d'altres coses, ens hauríem de veure millor a nosaltres mateixos. Com s'aconsegueix això, doncs deslliurant-nos de la motxilla amb coses dolentes que portem a sobre i, sobretot, de les etiquetes que ens van posar en el seu moment de petits.

L'Anna Mascaró ens va dir que educar un fill ens ho podem prendre o bé com omplir com un got buit o bé com encendre una espelma; és a dir, podem pensar que el que hem de fer és anar introduint informació en els nostres fills o bé respectar el que ells ja porten dins, tot i mostrant-los el nostre exemple. Quan a Miquel Àngel li van demanar com s'ho havia fet per crear el David, ell va dir que el David ja hi era dins el bloc de pedra, ell s'havia limitat a treure'n el que li sobrava. Això és el que hem de fer amb els nostres fills; no espatllar el que ja són.

Les etiquetes
L'Anna Mascaró va remarcar que posar etiquetes als nostres fills els afecta molt. Si els hi diem que són un desastre perquè deixen les sabates al menjador correm el perill que es creguin realment que són un desastre. En comptes de fer servir la paraula "ets"... el que hem de fer és dir-los directament el que creiem que han de modificar.

Una vegada vaig veure una àvia que li deia al seu nét (que mirava la tele sense haver acabat de fer els deures): "ets un gandul, ja estàs mirant la tele per no haver de fer els deures!" i també vaig veure com la mare del nen li contestava: "Perdona mare però el Pep és molt treballador, si està mirant la tele amb els deures per fer és perquè: o bé està molt cansat d'estar tot el dia a l'escola i necessita descansar, o bé perquè hi estan fent alguna cosa que li interessa molt i molt". Em va encantar aquesta resposta. Per suposat que el Pep és un nen que treu excel•lents. El Pep treu bones notes perquè és un nen innatament treballador o bé també perquè la seva mare el comprèn, i se sent estimat i acceptat tal com és? Està clar que s'aconsegueix molt més dels nostres fills (i de tothom) tractant-los en positiu que no pas en negatiu; respectant la seva manera de ser en comptes de voler-los canviar (el David ja hi era com va dir Miquel Àngel).

L'Anna Mascaró també ens va dir que en funció del discurs dels nostres pares tots ens hem anat construint un personatge. Sovint ens hem anat relacionat amb els fills de personatge a personatge. No hem de permetre que deixin de ser ells per obtenir el nostre amor! És vital acceptar-los tal com són i veure el bo que hi ha en ells.
Va recalcar que cal demanar-nos com ens relacionem amb els nostres fills, des del personatge o des del ser? Ens va dir que la manera com ens hem de relacionar amb els fills és des del cor (o des del ser) i no des de l'ego (o personatge). Tot el que es diu amb el cor arriba molt més i es diu amb respecte.

La nostra irritabilitat els deforma el caràcter
L'Anna ens va preguntar d'on bé la nostra ràbia i com podem evitar enfadar-nos. Ens enfadem menys quan som més feliços i quan tenim més cura de nosaltres mateixos. Quant més feliços siguem millors educadors serem. Hem de saber perdonar i perdonar-nos.

Portem la vida que realment volem o bé la que ens han dissenyat per nosaltres? Ens considerem creadors de la nostra vida? Si no estem contents amb la nostra vida els nostres fills seran els primers a patir-ho. Per ells i per a nosaltres mateixos és vital que visquem des del cor. Sentir, pensar, parlar i fer en la mateixa línia és coherència; el que ens ajudarà més a educar els nostres fills i el que ens portarà sempre salut i alegria. Així de senzill! L'alegria veritable que surt del cor i no la fictícia que ens ve de les coses externes.

Tot s'acaba
L'Anna també ens va dir que li agrada acabar les xerrades parlant de la mort perquè la tenim molt poc present i ens va deixar una frase per reflexionar: "com no abraçaríem els nostres fills si sabéssim que ens queden només uns dies o uns mesos d'estar amb ells? Però es que no tenim cap certesa de que no sigui així!"

Només afegiria que, com tot a la vida, en l'educació dels nostres fills la clau és l'amor i el respecte. L'Anna ens va donar també una recepta màgica que crec que és vital seguir: estar de 15 a 30 minuts mínim cada totalment pendents dels nostres fills; sense mòbils ni mails ni res de res. Ja veurem que aquests minuts fan miracles!

Bibliografia:

  • “Tu hijo, tu espejo”. M.A.Chávez. Grijalbo
  • “Cómo desarrollar la creatividad en los niños”. Teresa Artola. Ediciones Palabra
  • “La maternidad y el encuentro con la propia sombra”. Laura Gutman. Ed. Integral
  • “La felicidad de nuestros hijos”. Wayne Dyer. Grijalbo.
  • “Valores para crecer”. Esteve Pujol. Ed. Parramon
  • “Padres brillantes, maestros fascinantes”. A. Cury. Ed. Zenith Planeta
  • “Cómo hablar para que sus hijos le escuchen y cómo escuchar para que sus hijos le hablen”. A.Faber y E. Mazlish. Ediciones Medici.
  • “Jo, siempre él. Soluciones a los celos infantiles”. A.Faber y E. Mazlish. Ed. Alfaguara.
  • “Ámame para que me pueda ir”. Mercè Conangla. Ed. Amat.
  • “Yo pienso, yo soy”. Louise Hay y Kristina Tracy. Ediciones Jaguar.
  • “Cuentos para sentir”. Begoña Ibarrola. Ed. SM
  • “Luz de estrellas. Meditaciones para niños”. Maureen Garth. Ed. Oniro

  • Etiquetes

    SEGUEIX-NOS!

    FAO

    Cartell Som Escola 160

    afaec